Aikatilaa, kiitos!

By | Business, Ihmiset, Muutos, Tulevaisuus | No Comments

44203208 - bearded and stylish. confident young bearded man looking at camera and keeping arms crossed while standing outdoors

Edessämme on jatkuvasti liikaa mielenkiintoista ja oleellista tarjontaa. Liian iso henkinen ja sosiaalinen seisova pöytä, kattaus on aina auki. Tapahtumia, tilaisuuksia, tehtäviä, kokoontumisia, kirjoja, artikkeleita.

Katson tilannetta kahdelta suunnalta: Osan ajasta olen vastaanottaja, ikään kuin all inclusive –hotellin vieras. En millään pysty maistamaan, en edes huomaamaan kaikkea tarjolla olevia ruokalajeja, toinen toistaan herkullisempia. Usein otan lautaselle liikaa ja joudun jättämään. Halusin maistaa, tutustua, mutta en sittenkään ehdi, jaksa ja pysty. Tietokoneellani ja puhelimessani vilahtelee otsikoita. Vain murto-osaan ehdin tutustua edes hetken verran, lukemattomia kirjoja odottaa pino. Read More

Kiire – mikä ihana tekosyy!

By | Business, Ihmiset | No Comments

 

25731181 - tired businessman sitting back on sofa at home after long day

En ehtinyt lukea sähköpostiasi kiireessä kunnolla. Asia on mennyt minulta ohi.

Siirrän terveystarkastuksen ensi vuoden puolelle, nyt ei ole aikaa.

Kuinka mielelläni lähtisin kävelylle kanssasi! Mutta kun on niin kiire.

En ehdi nyt katsoa silmiin ja kuunnella päiväsi tapahtumia, sillä nyt täytyy laittaa nämä pastat kiehumaan ja pilkkoa tomaatit.

En ehdi nyt istua alas ja katsoa tekemääsi askartelua, vilkaisen sitä nopeasti. On nimittäin kiire.

Mihin kaikkeen kiire onkaan helpottava tekosyy! Read More

Mitä jokaisen tulisi tietää yritysvastuusta

By | Business, Ihmiset, Tulevaisuus | No Comments

45584500 - office buildings standing on the human palm

Miksi yritysvastuusta puhutaan yhä enemmän? Eikö se riitä, että yritys hoitaa tunnollisesti lain mukaiset velvoitteensa?

Monet suomalaiset yritykset olivat vielä sata vuotta sitten patriarkaalisia oman alueensa päättäjiä ja ylläpitäjiä, jotka saattoivat tarjota niin koulut ja päiväkodit kuin terveydenhuollonkin paikkakunnallaan. Hyvinvointivaltion kehittyessä roolit muuttuivat, ja yhteiskunnallisista velvoitteista alettiin huolehtia veroja maksamalla.

Nyt on meneillään uusi muutosvaihe, jonka syitä ovat mm. globalisaatio ja lisääntyvä avoimuus. Suomalainen yritys voi kokea itsensä vastuulliseksi noudattaessaan hyvinvointivaltion lakeja, mutta noudatetaanko noita samoja lakeja yrityksen koko vaikutusalueella?
Vaikutusalueella ovat kaikki yrityksen sidosryhmät, joihin kuuluvat asiakkaiden, työntekijöiden ja osakkeenomistajien lisäksi esimerkiksi tavarantoimittajat, muut yhteistyökumppanit ja toimintaympäristön muut toimijat kuten naapurit. Read More

100%:n vastuu – piilevä menestysvoima

By | Business, Ihmiset | No Comments

36859781 - businessman skateboarding on red growing arrow graph with doodles wall background

Vastuu on tuttu sana. Liian harvoin tulemme kuitenkaan ajatelleeksi, mitä se tarkoittaa käytännön tekoina.

Vastuun käsitettä on helpointa ymmärtää vastakohtansa eli vastuuttomuuden kautta. Hyvin pienikin vastuuttomuus voi aikaansaada isoja ja tuhoisia seurauksia. Joku saattaa vaikkapa jättää tarkistamatta, sammuiko nuotio.

Vastuuton teko on helppo ymmärtää, jos vastuu on erityisesti nimetty jollekulle.

Iso osa tärkeästä vastuusta ei kuitenkaan ole selkeästi rajattu yhdelle henkilölle. Työpaikkakiusaaminen on tästä hyvä esimerkki: kaikki ehkä näkevät, että työpaikalla on kiusaamista, mutta kukaan ei puutu siihen – puuttumista ei ole nimetty kenellekään.

Kenen tehtävä sitten on tarkistaa nuotio, ilmoittaa vessapaperin loppumisesta tai puuttua työpaikkakiusaamiseen? Olisiko se osittain jokaisen vastuulla?

Ei! Read More

Johtamisen suuri käänne

By | Business, Ihmiset, Muutos | No Comments

21454314 - customer care, care for employees, labor union, crm, and life insurance concepts protecting gesture of businessman or personnel and glass cubes with icons representing group of people

Digitalisaation myötä business-keskustelujen keskeiseksi viestiksi on noussut, ettei mikään ole niin kuin ennen. Suuri murros, ratkaiseva käänne, vallankumous on jo meneillään. Mitä digitalisaatio ei mullista, sen tekevät pian tekoäly ja robotit. Osa muutoksista antaa vielä käytännön tasolla odottaa itseään, mutta johtamisen ja johtamiskulttuurin kannalta uusi aika on totta jo nyt.

Syyt ovat laajat. Ihmiset ovat yhä koulutetumpia ja itsenäisempiä. Sosiaalinen media on hajottanut monia vanhoja rakenteita. Nuoret sukupolvet ovat kasvaneet kokonaan toisenlaiseen todellisuuteen kuin heitä vanhemmat: instan, fesen, whatsupin, spotifyn ja youtuben kasvattamat sukupolvet käyttäytyvät työelämässäkin ihan eri lailla kuin paljon virallisemmassa maailmassa varttuneet. Yleinen yhteiskuntailmapiiri on entistä avoimempi ja moniäänisempi. Ihmiset luovat oman todellisuutensa itse eivätkä osta sitä keneltäkään ilman hyviä syitä.

Avoimuuden ajanhenki ja sen tekniikat ovat jo murentaneet mekaanisen johtamiskulttuurin. Pitkät strategiapaperit, johdon kulmikkaat ”ulostulot”, asiakeskeinen johtaminen ei enää mene läpi. Eikä ainakaan jakeluun.

Se on sanottu ja osoitettu ihmisille. Prosessi on määritelty. Tästä on pysyväisohje. Roadshowssa aluejohtajat kävivät tämän kertomassa. Lähiesimiehille on annettu ohje vaatia aloitteellisuutta.”

Tällainen mekaaninen johtaminen on tiensä päässä. Ihmisten tavoittamiseksi tarvitaan kokemuksemme mukaan nykyään kuuntelua ja dialogia, palautetta ja osallisuutta, läsnäoloa ja jaettua johtamista, empatiaa ja innostavaa työilmapiiriä.

Johtaminen ja henkilöstön tavoittaminen on kuitenkin teknisesti vaikeata! Ihmisiä on monenlaisia ja usein heitä on paljon, heidän intressinsä ovat jopa vastakkaisia eikä johto voi revetä joka paikkaan keskustelemaan kaikkien kanssa. Tutkimukset ja kokemuksemme kertovatkin vääjäämättömästi, että johdon intressit eivät useinkaan välity organisaatiossa niin tehokkaasti kuin mekaanisesti ajatellen voisi luulla. Mikä neuvoksi?

Me Flowssa ajattelemme, että ratkaisuksi on kehitettävä uudenlaisia, avoimia ja tilanteen mukaan muuntuvia johtamisen tekniikoita ja niitä tukevia järjestelmiä. Hyvä johtamisjärjestelmä

  • ymmärtää henkilöstön kokemuksen ja antaa välineet arvioida henkilöstön ilmapiirin käytännöllisiä seurauksia
  • rakentaa henkilöstön ja johdon välille yhteisen kieliopin ja vuorovaikutuksen tavat
  • ottaa käyttöön uudenlaiset ja toimivat toteuttamisen tekniikat
  • tähtää liiketoiminnalliseen tehokkuuteen, koska ihmiset ovat tyytyväisiä, kun tulokset saavutetaan
  • kietoo johtamiseen liittyvän ihmistyön ja vuorovaikutuksen kiinteästi business-operaatioiden osaksi.

Tehtävä on haastava mutta mahdollinen. Olennaista on havaita muutoksen tärkeys: ihmiset hylkivät monia vanhoja johtamisen tapoja yhä vahvemmin. Siksi on vain loogista korvata vanhat menetelmät toimivammilla keinoilla. Siihen Flow tähtää.

Jyrki Laine 

Kysymysten piilevä voima

By | Business, Ihmiset, Muutos | No Comments

10553304 - smiling guru with open arms over white background

“Hyvä kysymys! En ole tullut ajatelleeksi…”

Kysymys on usein tehokkaampi vaikuttamisen ja vuorovaikutuksen tapa kuin toteamus, sillä se aktivoi kuulijan, ikään kuin kysyjä heittäisi lasson tämän ympärille. Etenkin suomalainen vastaa, kun kysytään.

Klassisin Tärkeä Kysymys on: ”Tuletko vaimokseni / puolisokseni?” Kuinka paljon vaikuttavampaa onkaan kysyä tuo kysymys, kuin todeta: ”toivoisin, että menisit kanssani naimisiin”.

Kysymyksillä voi tehdä ison vaikutuksen useamminkin kuin kerran pari elämässä. Silti enimmäkseen toteamme, tiedotamme ja väitämme; kysymme aivan liian vähän. Sen lisäksi kysymisen taidossa on elämänikäinen kehityspotentiaali.   Read More

Mitä onkaan luottamus?

By | Business, Ihmiset | No Comments

friendship-2390279_960_720Kaikki hyvin toimivat ihmissuhteet niin kotona kuin töissäkin perustuvat keskinäiselle luottamukselle.

Mitä luottamus sitten ei ole? Se ei ole sinisilmäisyyttä ja herkkäuskoisuutta. Usein kuulee ihmisten sanovan: ”olin niin luottavainen”. Itse asiassa ihminen on ollut sinisilmäinen ja herkkäuskoinen.

Koetko olevasi sinisilmäinen ja herkkäuskoinen, tai että sinua hyväksikäytetään ihmissuhteissasi? Ei niin, että joskus lipsahtaa, vaan niin, että kysymyksessä on malli, joka toistuu suhteesta toiseen, työssä tai elämässäsi? Read More

Viisi keinoa tehdä parempia päätöksiä

By | Business, Ihmiset, Muutos, Tulevaisuus | No Comments

44589673 - interior of a room with two classic doors and frames

Valinnoista ja päätöksistämme keskimäärin 50 % on hyviä. Investoidako lisää aikaa ja resursseja, vai viheltää peli poikki? Miten riskiä valinnoista voi vähentää?

50 % on toki parodiaa todellisuudesta, sillä voisimme yhtä hyvin heittää lanttia päätöksissämme kuin tehdä niitä huolella harkiten. Lopputulos on sama! Lasi on puoliksi tyhjä tai täysi.

Miksi näin? Me emme ensiksikään huomaa tarjolla olevista mahdollisuuksista kuin mitättömän osan. Tyypillisin valintamme on omasta mielestämme kahden relevantin vaihtoehdon välillä. Read More

37093589 - art design female nails on blue background.

Yksilöllistä palvelua ja yksilöllisiä tuotteita? Älä usko asiakasta!

By | Business | No Comments

Onko asiakas järkevä? Totta kai! Niin mekin.

Me järkevät oliot katsomme pääasiassa ajankohtaisohjelmia mediasta. Sivistämme itseämme vapaa-ajallamme.

Me valitsemme syömisemme ja juomisemme järkevästi. Samoin asuinpaikkamme. Ekologisesti.

Me käytämme aikamme järkevästi, suunnitelmallisesti. Teemme harkittuja järkiostoksia. Tiedämme, mitä haluamme.

Kun kysymme asiakkailta, mitä he haluavat, he vastaavat siis järkevästi.

He haluavat edullisempia hintoja, laajempia valikoimia ja parempaa, nopeampaa palvelua. Haluammeko yleissivistyksen ja terveyden oppikursseja vapaa-ajalle? Se olisi järkevää. Yksilöllisempiä, räätälöityjä ratkaisuja on järkiperusteiden hitti tällä hetkellä. Read More

Tee vain jotain pientä!

By | Business, Ihmiset, Muutos | No Comments

43664541 - young man in casual lifting big key above head

Elokuu on oivallinen tilaisuus tehdä jotain pientä.

Jotain niin pientä, ettei sen tekeminen ensimmäisellä kerralla tunnu juuri missään. Eikä seuraavalla.

Siis jotain niin helppoa, että voit ottaa sen saman tien päivittäiseksi tavaksi ilman ponnisteluja.

Tässä muutama idea, joista saatat saada oivalluksen sinulle sopivimmasta pienestä muutoksesta: Read More